catala  castellano
Logo Dr.F.Codina Garcia




Web Médica Acreditada. Ver más información 
Imatge estetoscopi
Les tres edats, per Gustav Klimt

Fer esport és molt divertit. Fer-se mal no ho és.

Seguint unes regles senzilles és possible evitar lesions esportives i poder seguir fent esport:

1. Porta equip protector

Per equip protector s’entén qualsevol cosa que portis que t'ajudi a evitar fer-te mal. L'equip concret que hauries de portar dependrà del tipus d'esport que practiquis.
El casc és l'element protector que més s'utilitza. Et protegeix el cap, una part molt important del cos, quan jugues a hoquei o quan muntes amb bicicleta, patines o vas en monopatí, per esmentar uns pocs esports!

Assegura't de portar el casc adequat per a l'esport que practiques. Has d'ajustar-te'l bé però sense estrènyer-te i, si porta corretja (com en els cascos de ciclista), hauries de lligar-te'l.

ciclistes

Si no, et caurà quan més ho necessitis. Altres esports requereixen protectors oculars, protectors per a la boca, genolleres, canelleres i coderes, així com protectors de la zona inguinal (pels nois). I no t'oblidis dels peus.

Per jugar a rugbi, beisbol i futbol es necessita un calçat especial que porta uns tacs de goma o plàstic a la sola que permeten agafar-se millor al terreny en córrer.

Parla amb els teu pare/mare o amb el teu entrenador/a per saber quin equip necessites.
I porta-ho sempre posat quan facis esport.

2. Escalfa abans de fer esport

No és una bona idea llençar-se al camp de joc i començar a jugar sense més. L'escalfament t'ajudarà a preparar-te per fer esport. Escalfar els músculs abans de fer esport contribueix a evitar lesions. Les sessions d'escalfament que duren de 15 a 30 minuts i inclouen estiraments lents i graduals ajuden a allargar els músculs i a augmentar el flux sanguini i la temperatura dels músculs. Fes una mica de footing per relaxar els músculs i preparar-te per fer esport. Així, els teus músculs estaran preparats per fer esport i serà molt menys probable que et lesionis.

3. Coneix i respecta les regles del joc

Els semàfors que hi ha a les cruïlles ajuden a prevenir xocs entre els cotxes i camions que circulen pels carrers al mateix temps. Els semàfors serveixen d'alguna cosa perquè els conductors coneixen les normes de circulació i les respecten. Amb l'esport passa el mateix. Quan els jugadors/es coneixen i respecten les regles del joc, el que està i el que no està permès, es produeixen menys lesions. Si coneixes les regles del joc, tant tu com els altres jugadors/es sabreu què podeu esperar els uns dels altres. Per exemple, en el futbol no es pot atacar per darrere, tirar-se a les cames d'un jugador/a ni tocar la pilota amb les mans. En els esports on s'utilitzen jugades, ajuda entendre en què consisteix cada jugada i el paper que exerceix en ella cada jugador/a. Estar on es suposa que hauries d'estar també et pot ajudar a evitar possibles lesions.

4. Tingues en compte als altres

Algunes regles del joc no tenen res a veure amb marcar punts o cometre faltes. Algunes regles tracten sobre com protegir als altres, respectar-los i ser respectuós amb ells. Per exemple, un nedador haurà d'assegurar-se que no hi ha ningú en el lloc de la piscina on es vol tirar. Si no, podria caure damunt d'un altre nedador. Una forma de tenir en compte als altres és comunicar-se en el camp. Per exemple, un jugador pot cridar “meva” per evitar un xoc amb un altre jugador/a. Seguir les indicacions del teu entrenador/a durant el partit també pot ajudar-te a evitar possibles lesions. També és bo ser educat, per exemple, avisant-li a algú que porta els cordons de les sabatilles deslligats. Comprova també que els teus cordons estan ben lligats!.

5. Deixa de fer esport quan et lesionis

Aquesta regla és molt important. Si t'agrada fer esport, pot semblar-te temptador seguir jugant després de lesionar-te. Però fer esport immediatament després de lesionar-te, o abans d'haver-te recuperat completament d'una lesió anterior, és una mala idea. Podria empitjorar la lesió, la qual cosa t'obligaria a quedar-te sense fer esport durant més temps. Si et lesiones fent esport, informa als teus pares i al teu entrenador/a. Si és necessari, ves al metge/essa i segueix les seves indicacions sobre quan i com podràs tornar a fer esport. Amb una mica de sort, si segueixes les quatre primeres regles, no necessitaràs seguir la cinquena. O, almenys, no gaire sovint!

Consells modificats dels Drs. Bawa i Heather, Hospital de Cincinnati. Octubre. 2012

ajustament
icona descarrega

Avís: La informació d’aquesta pàgina no es pot considerar un diagnòstic ni un tractament , així no pot substituir l’atenció medica. En cap cas substitueix l’opinió o les prescripcions dels professionals. El titular del lloc web no pot garantir que la informació està completament lliure d’error tot i els esforços per assegurar la veracitat i l’actualització . Es recomana sempre la consulta al seu pediatra i no es fa responsable de possibles malentesos del continguts de la pàgina.