catala  castellano
Logo Dr.F.Codina Garcia




Web Médica Acreditada. Ver más información 
Imatge estetoscopi
Les tres edats, per Gustav Klimt

Com passar de l’horari d’estiu a l'horari escolar

Arriba setembre i els nens/es tornen a l'escola, la qual cosa significa un canvi sobtat en l'horari. Aquest canvi a l'horari escolar és una font secreta d'alegria pels pares i mares cansats de les llargues vacances escolars. Els dies d'estiu són també de descans per als infants. Després d'un llarg any escolar molts pares i mares són laxos amb els horaris d'anar dormir. Però amb la tornada a l'escola les normes del son es tornen més rígides i a molts nens/es els costa adaptar-se. En determinades situacions, el reajustament als horaris escolars després de les vacances d'estiu pot causar que els nens/es dormin menys. Això pot produir un baix rendiment escolar, major risc d'obesitat, trastorns de la conducta i altres problemes de salut mental.

Tot tenim un cicle natural del somni que es coneix com el ritme circadià, és el nostre rellotge intern. Aquest rellotge intern regula coses com la temperatura corporal i l'apetit i els nostres cicles de son.

nen dormint


Però quan el nostre ritme no està en sincronia amb l'exterior hi ha dificultats per agafar i mantenir el son. Aquestes dificultats són més importants en els/les adolescents, que tenen diferents requeriments de son que els adults.

Les activitats diürnes (escola, esports, treballs, tasques, amics) d'un/a adolescent van des de les 8 del matí fins a les 10 de la nit.

Una vegada que han acabat, simplement no es pot dormir immediatament. És necessari una mica de temps per relaxar-se, que sovint està interromput per missatges de les xarxes socials. Abans del que molts adolescents s'adonen, el dia ha acabat i és gairebé es l’hora d'aixecar-se i fer-ho tot de nou.

  1. Les hores de son que el seu fill necessita depenen de l'edat. Els nens/es en edat preescolar necessitar al voltant de 11 a 13 hores de son cada nit, els nens/es de fins a 12 anys d'edat necessiten 10 a 11 hores de son i els/les adolescents necessiten al voltant de 8,5 a 9,5 hores.

  2. Creï un ambient de son agradable. El dormitori ha de ser això: un espai per dormir. Els equips elèctrics com a computadores, televisors i videojocs creen distraccions que solen ser més atractives que dormir per als nens. Haurien d'estar col·locats fora de l'habitació durant l'any escolar. El dormitori ha de ser fosc i silenciós.

  3. Estigui preparat. Comenci les normes al voltant de dues setmanes abans. D'aquesta manera, quan comencin les classes, el seu fill estarà acostumat al nou horari. Estableixi regles pels nens/es més petits i consells per a nois/es grans. Com a norma, limiti el temps de televisió i faci-li participar en activitats relaxants en una zona poc il·luminada abans de dormir. Totes dues regles poden ajudar-los a entrar en un ritual nocturn que faciliti els hàbits de son.

  4. Tregui les migdiades. Si el seu fill/a adolescent o en edat escolar ha pres l'hàbit de la migdiada a l'estiu, comenci a retirar-li la pràctica ara. Les migdiades a la tarda tenen una tendència a fer retardar l'hora de dormir, la qual cosa pot crear problemes durant el curs escolar.

  5. Celebri el bon hàbit de son. En els nens més petits, els reforços positius com a petits privilegis addicionals poden ajudar a aconseguir que el seu fill vagi aviat al llit. El reforç positiu funciona també pels nens/es majors i els/les adolescents, però a aquests últims expliqui’ls els efectes físics i biològics que dormir poc pot tenir sobre ells, com un major risc de depressió i augment de pes.

Modificat de Boston Children's. Agost 2012

ajustament
icona descarrega

Avís: La informació d’aquesta pàgina no es pot considerar un diagnòstic ni un tractament , així no pot substituir l’atenció medica. En cap cas substitueix l’opinió o les prescripcions dels professionals. El titular del lloc web no pot garantir que la informació està completament lliure d’error tot i els esforços per assegurar la veracitat i l’actualització . Es recomana sempre la consulta al seu pediatra i no es fa responsable de possibles malentesos del continguts de la pàgina.