catala  castellano
Logo Dr.F.Codina Garcia




Web Médica Acreditada. Ver más información 
Imatge estetoscopi
Les tres edats, per Gustav Klimt

El son normal

Dormir no és un procés passiu, és un estat actiu i dinàmic complex que té gran impacte sobre la salut, el funcionament durant la vigília i el desenvolupament. Així doncs, és un procés biològic que incorpora components conductuals i socials.



El dormir en els nens

• El bebè es dorm en son actiu, per la qual cosa els moviments, gestos i emissió de sons en iniciar el son són la norma. Un nadó dorm 17 hores discontínues; amb períodes son i vigília repartits entre el dia i la nit.
• Dels 4 – 6 mesos, comença el període llarg de son a la nit. Es desenvolupa un ritme caracteritzat per una migdiada al matí, una migdiada a la tarda i llarg son nocturn.

bressol

• A l'any i mig d'edat es retira la migdiada matinal, apareix un ritme amb una migdiada a mig dia.El son total és de 14-15 hores i es consolida un llarg període de son nocturn de 10-12 hores.
• Als 3 mesos el 70% dels nens/es dorm més de 5 hores seguides durant la nit. Als 6 mesos d'edat, el 80% i als 12 mesos el 90%.
• Durant els 2-4 primers anys continuen les migdiades diürnes curtes.
• L'adolescent dorm 7-8 hores, igual que l'adult jove.

Quantes hores de son necessita el meu fill?

• Els/les lactants (2 - 12 mesos) 13 a 17 hores
• Els nens/es petits/es (1 - 3 anys): 12 a 14 hores
• Els/les preescolars (3 - 5 anys): 11 a 13 hores
• Els/les escolar s(6 - 12 anys): 10 a 11 hores
• Els/les adolescents (13 - 18 anys): de 9 a 9,5 hores

Prevenció dels problemes del son

• Primeres setmanes: Estableixi sempre rutines des de que el nen és petit: bany, sopar o presa de la nit, continuar amb un període d'intercanvi afectiu i jocs tranquils al dormitori i ficar-li al llit perquè es dormi. És clau procurar ficar al llit al nen perquè es dormi i no ficar-lo al llit ja adormit. És important que el nen aprengui a adormir-se sol.
 - És bo que en el seu bressol tingui mòbils, peluixos i altres objectes que no suposin risc per als nens i que serveixin de vincle per adormir-se novament si té despertats freqüents.
 - No es preocupi si el seu nen/a de pocs mesos es queda dormit després de la presa. Fiqui-li al llit amb normalitat, és gairebé segur que no tindrà trastorns del son per aquesta causa.
 - Si té més de tres o quatre mesos d'edat, es desperta moltes vegades a la nit i mama molt poc o pren poc biberó és possible que hagi establert el xuclar del mugró o la tetina com a vincles per quedar-se dormit. Si sospita això consulti al seu pediatre.
 - El còlic del lactant pot generar hàbits de son inadequats.
 - A partir dels 4-6 mesos es pot pensar a passar al lactant a la seva pròpia habitació. Els despertars nocturns són normals. La migdiades són importants.
• Nen/a: Seguir insistint en les rutines de son, respectar les migdiades i veure si aquestes es veuen afectades pels horaris escolars. Evitar obstacles per a un son adequat: televisió/Internet.

Recordi

Nounat i primeres setmanes:
• Informis sobre les característiques del son en nens/es petits/es.
• Posi a dormir al seu nounat sempre boca amunt. Aquesta mesura juntament amb evitar el tabac per part dels pares s'ha mostrat útil en la prevenció de la mort sobtada del lactant.
• L'ús de xumet és un element de prevenció de la mort sobtada del lactant.
• Valori els factors de risc del “colecho” (el nounat dorm amb dels pares).
• La lactància materna a demanda no és motiu d'alteració del son.
• Enlliti al nen abans que s'adormi. No esperi a què estigui adormit per ficar-lo al llit. És important que el nen aprengui a dormir sol.
• El còlic del lactant pot generar hàbits de son inadequats.

Lactant de 3 mesos.
• Respecti les rutines del son: Cal ficar-lo al llit perquè s'adormi, no dormit.
• És normal que el lactant es desperti durant la nit.
• Segueixi alerta en evitar el tabac i segueixi les normes de prevenció de la mort sobtada.
• Col·loqui en el bressol elements que li vinculin al son.
• Pensi, a partir dels 4-6 mesos, en passar al lactant a la seva pròpia habitació.
• Les migdiades són molt importants.

Nen/a:
• Segueixi insistint en les rutines del son.
• Respecti les migdiades i valori si aquestes es veuen afectades pels horaris escolars.
• Eviti obstacles per a un somni adequat: televisió, Internet, etc.
• Detecti, si n'hi ha, trastorns respiratoris durant el son (ronquera, apnees).

Dr. F. Codina Garcia. Desembre 2014

ajustament
icona descarrega

Avís: La informació d’aquesta pàgina no es pot considerar un diagnòstic ni un tractament , així no pot substituir l’atenció medica. En cap cas substitueix l’opinió o les prescripcions dels professionals. El titular del lloc web no pot garantir que la informació està completament lliure d’error tot i els esforços per assegurar la veracitat i l’actualització . Es recomana sempre la consulta al seu pediatra i no es fa responsable de possibles malentesos del continguts de la pàgina.